Det här provet och dess innehåll (texter, bilder, beskrivningar och frågor) © Skolverket, Prov - och bedömningsenheten. Källa: Skolverket.se.
Ämnesprovets koppling till kursplanen
Ämnesprovet i geografi för åk 9 konstrueras utifrån läroplanen med utgångspunkt i kursplanens syfte, förmågor, centralt innehåll samt kunskapskrav. I kursplanen för geografi framhålls att undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla fyra förmågor. Ämnesprovet prövar samtliga förmågor i ämnet i geografi:
• analysera hur naturens egna processer och människors verksamheter formar och förändrar livsmiljöer i olika delar av världen,
• utforska och analysera samspel mellan människa, samhälle och natur i olika delar av världen,
• göra geografiska analyser av omvärlden och värdera resultaten med hjälp av kartor och andra geografiska källor, teorier, metoder och tekniker, och
• värdera lösningar på olika miljö- och utvecklingsfrågor utifrån överväganden kring etik och hållbar utveckling
Viktig information till dig som ska göra provet
Några råd inför provet:
* Vid inledningen till varje uppgift finns ofta en inledande text. Dessa texter är ett stöd för dig när du löser uppgifterna.
* Studera kartornas teckenförklaring i de uppgifter som innehåller kartor.
* Det finns två olika symboler i provet. Dels en penna vid de uppgifter där du ska rita något och dels ett K som betyder att du ska använda en karta för att besvara uppgiften.
* Uppgifterna är alltid markerade med en gul bakgrundsfärg.
* Försök alltid att lösa uppgifterna i provet även om du känner dig osäker. Även om uppgiften känns svår så kan du få ”poäng” för ett påbörjat svar.
* Till en del av de öppna uppgifterna finns förslag till geografiska begrepp som du bör använda i ditt svar.
* När det gäller flervalsfrågor kan det variera hur många alternativ du ska kryssa för, läs därför instruktionerna noga.
* När du uppmanas att resonera kan du exempelvis tänka på att: diskutera orsakssamband i flera led, förtydliga resonemang med exempel, jämföra och resonera om nackdelar och fördelar.
* Tänk också på att resonera utifrån olika perspektiv som exempelvis individ, samhälle, dåtid, nutid, framtid, lokalt, globalt samt kön, sexualitet, klass, etnicitet eller ålder.