Nationellt prov i Historia 2013
Delprov A

Byt typsnitt

Det nationella provet i historia består av två delprov (A + B) och tillhörande texthäften. Proven görs separat och provtiden för varje delprov är 120 min. Delproven i historia handlar om att du ska kunna lösa uppgifter och arbeta med texthäften. Kom ihåg att de nationella proven är bara ETT tillfälle bland MÅNGA andra att visa vad du kan. Prata gärna med dina lärare för att få reda på vad du själv kan träna mer på! Här på Schoolido hittar du massa material för att klara nationella proven bra. Frågor, svar, kommentarer, tips och råd på hur du kan göra, allt finns här! Kom in och lär!

Texthäfte till delprov A

Det här provet och dess innehåll (texter, bilder, beskrivningar och frågor) © Skolverket, Prov - och bedömningsenheten. Källa: Skolverket.se.


Flera av uppgifterna i det här provet kräver att du läser kompletterande material i ett texthäfte. Länk till texthäftet finns här nedan, men också vid varje berörd fråga.

Texthäftet hittar du här

Uppgifter


1. Demokratin i det antika Athen

Pnyx – platsen i Athen där folkförsamlingens möten hölls

Uppgift: Vilka fick rösträtt när demokrati infördes i det antika Athen? Kryssa för ett alternativ.

Kvinnliga slavar över 20 år.
Manliga slavar under 20 år.
Kvinnliga medborgare under 20 år.
Manliga medborgare över 20 år.

Svar

Förklaring


2. Orsaker till första världskrigets utbrott


Uppgift: Resonera om hur skotten i Sarajevo och allianssystemet i Europa bidrog till första världskriget.

    Tänk på att:
  • använd historiska exempel när du förklarar varför kriget bröt ut.
  • orsakerna kan hänga ihop och påverka varandra.

Svar

Förklaring


3. Orsaker till kolonialismen


Uppgift: Resonera om orsakerna till kolonialismen.

Tänk på att:
  • orsakerna kan handla om ekonomiska, militära, politiska och ideologiska förhållanden.
  • förklara med hjälp av historiska exempel.
  • några orsaker kan hänga ihop och förstärka varandra.

Svar

Förklaring


4. Rosettestenen som källa


Uppgift: Sätt ett kryss för det alternativ som stödjer Anitas slutsats.

Anita kunde dra sin slutsats eftersom:

texten berättar hur framgångsrik Ptolemaios var.
texten berättar att Ptolemaios var kung i Egypten.
delar av texten saknas.
texten berättar att ett antal präster utsåg Ptolemaios till en gud.

Svar

Förklaring


5. En källa från franska revolutionen


Uppgift: Kryssa för den slutsats som du tycker stöds av inledningen i Deklarationen om de kvinnliga rättigheterna.

1. I Frankrike fick vissa grupper inte vara med och bestämma politiskt
2. I Frankrike fick alla grupper vara med och bestämma politiskt
3. I Frankrike fick bönderna vara med och bestämma politiskt
4. I Frankrike fick bönderna inte vara med och bestämma politiskt

Avsluta meningarna nedanför.

Jag tycker att inledningen i Deklarationen om de kvinnliga rättigheterna stöder påstående nummer _______ eftersom:

Tänk på att använda källkritiska begrepp. Ur källkritisk synpunkt är Deklarationen om de kvinnliga rättigheterna dessutom trovärdig eftersom:

Svar

Förklaring


6. Källor om slavhandeln över Atlanten


Uppgift: Resonera och argumentera källkritiskt om vilka av källorna som Anita Bengtsson kan ha använt för att dra de två slutsatserna.

Tänk på att:
  • vara noga med att ange vilka källor du resonerar om. Använd de nummer som står på källan (1-4).
  • använda källkritiska begrepp när du resonerar källkritiskt
  • olika källor kan stödja varandra

Svar

Förklaring


7. Är det bra eller dåligt att kalla ett pris för Leninpriset?


Uppgift: Till höger (här nedanför!) ser du två personer som har olika uppfattningar om namnet på priset. Visa genom att fortsätta meningarna i pratbubblorna hur de kan motivera sina olika uppfattningar.

Tänk på att:
  • personerna använder historiska exempel i sina motiveringar.

Svar

Förklaring


8. Nazistpartiet tar makten?


Uppgift: Resonera kring orsakerna till att nazistpartiet kunde ta makten i Tyskland.

Följande punkter kan hjälpa dig att komma igång:
  • den politiska och ekonomiska situationen i Tyskland under 1920- och 30-talen.
  • Hitlers egenskaper och beslut.
  • idéer och värderingar som fanns i det tyska samhället.
Tänk på att:
  • du måste förklara med hjälp av historiska exempel.
  • vissa orsaker kan kopplas ihop eftersom de har med varandra att göra.
  • vissa orsaker kan även förstärka varandra.

Svar

Förklaring


9. Kristallnatten - att använda historia


Uppgift: Resonera om varför de som gjort affischen jämför kristallnatten med händelserna på Utöya.

Tänk på att:
  • beskriva vilka likheter de som gjort affischen vill att vi skall se mellan kristallnatten och händelserna på Utöya.
  • förklara varför de som gjort affischen vill att vi ska se de likheterna.
  • använda exempel.
  • göra en värdering av hur de som gjort affischen använder historia.

Svar

Förklaring


10. Historiska tidsbegrepp

Uppgift: Placera tidsbegreppen A-C i rätt ordning på tidslinjen.

Det som ligger längst tillbaka i tiden till vänster och det som ligger närmast i tiden längst till höger.

Svar

Förklaring


11. Förklaringar till industrialiseringen i Storbritannien


Uppgift: Vilken av texterna i Texthäftet är en historisk förklaring till industrialiseringen i Storbritannien? Svara med bokstaven som står framför texten.

Följande text är en historisk förklaring: ______________

Motivera nu varför den text du valt är en förklaring. Motivera också varför de andra inte är det.

Tänk på att:
  • i din motivering jämföra de olika texterna med varandra
  • använda begreppet förklaring

Svar

Förklaring


12. Fabriksskorstenar som något bra


Uppgift: Förklara kort hur man tidigare kunde tycka att rykande skorstenar var något bra.

Tänk på att:
  • förklara hur människor då kan ha tänkt om rykande skorstenar.
  • förklara varför de kan ha tänkt så.

Svar

Förklaring

Andra delprov och exempel