Nationellt prov i Historia 2013
Delprov B

Byt typsnitt

Det nationella provet i historia består av två delprov (A + B) och tillhörande texthäften. Proven görs separat och provtiden för varje delprov är 120 min. Delproven i historia handlar om att du ska kunna lösa uppgifter och arbeta med texthäften. Kom ihåg att de nationella proven är bara ETT tillfälle bland MÅNGA andra att visa vad du kan. Prata gärna med dina lärare för att få reda på vad du själv kan träna mer på! Här på Schoolido hittar du massa material för att klara nationella proven bra. Frågor, svar, kommentarer, tips och råd på hur du kan göra, allt finns här! Kom in och lär!

Texthäfte till delprov B

Det här provet och dess innehåll (texter, bilder, beskrivningar och frågor) © Skolverket, Prov - och bedömningsenheten. Källa: Skolverket.se.


Flera av uppgifterna i det här provet kräver att du läser kompletterande material i ett texthäfte. Länk till texthäftet finns här nedan, men också vid varje berörd fråga.

Texthäftet hittar du här

Uppgifter


1. Rädda Barnen använder historia om rösträtten i Sverige

Uppgift: Hur vill Rädda Barnens ungdomsförbund att vi ska uppfatta historien om rösträtten i Sverige? Kryssa för ett alternativ.

Rösträtten var orättvis då och är orättvis nu.
Rösträtten var rättvis då men är orättvis nu.
Rösträtten var orättvis då men är rättvis nu.
Rösträtten var rättvis då och är rättvis nu.

Svar

Förklaring


2. OS-invigningen i London 2012


Uppgift: Resonera om orsakerna till att arrangörerna under invigningen av OS valde att använda industrialiseringen för att visa upp en bild av Storbritannien.

Så här bedöms ditt svar
E C
Du förklarar varför arrangörerna använder industrialiseringen för att visa upp en bild av landet. Du förklarar varför arrangörerna använder industrialiseringen för att visa upp en bild av landet.

Du använder exempel från historien och nutiden som gör dina resonemang tydligare.

Svar

Förklaring


3. Olof Palme använder historia


Uppgift: Resonera om orsakerna till att Olof Palme valde att ta med just dessa platser för att kommentera bombningarna av Hanoi julen 1972.

Tänk på att:
  • använda platserna i materialet i ditt resonemang.
  • värdera Olof Palmes historieanvändning.
Så här bedöms ditt svar
E C A
Du förklarar varför Olof Palme använde historia. Du förklarar varför Olof Palme använde historia.

Du använder kunskaper om några av platserna i materialet i resonemanget om varför Olof Palme använde historia om just dessa platser.
Du förklarar varför Olof Palme använde historia.

Du använder kunskaper om några av platserna i materialet i resonemanget om varför Olof Palme använde historia om just dessa platser.

Du gör en värdering av Olof Palmes användning av historia och motiverar din värdering.

Svar

Förklaring


4. En källa om 1950-talet

Uppgift: Om du ska använda denna källa i en undersökning måste du ta ställning till källans användbarhet (Kan jag använda källan i detta sammanhang?)

Kryssa för ett alternativ. Källan är användbar om jag vill veta något om:

hur kärnvapen användes under 1950-talet.
hur olika kvinnor upplevde 1950-talet.
hur det var att vara barn i Ungern 1956.
hur det var att vara barn i Sverige under 1950-talet.

Svar

Förklaring


5. Källor om barnarbete i Sverige i slutet av 1800-talet


Uppgift: Resonera om de två källornas användbarhet för den som ska skriva om hur situationen kunde vara för barnarbetare i slutet på 1800-talet.

Tänk på att:
  • förklara varför man kan säga något om barnarbete utifrån källorna.
  • förklara om källan är trovärdig eller inte.
  • använda källkritiska begrepp.
Så här bedöms ditt svar
E C
Du förklarar varför man kan dra någon slutsats om barnarbete.

Du anger ett källkritiskt argument till varför en av källorna är trovärdig eller inte.
Du förklarar varför man kan dra någon slutsats om barnarbete.

Du förklarar med källkritiska argument varför båda källorna är trovärdiga eller inte.

Svar

Förklaring


6. Att arbeta som sömmerska på Strumpan


Uppgift:

  1. Du ska med hjälp av källorna dra slutsatser om hur det kan ha varit att arbeta som sömmerska på fabriken Strumpan på 1960- och 1970-talen.
  2. Du ska också resonera källkritiskt om hur användbara källorna är.

Tänk på att:
  • vara noga med att skriva vilken källa du använder.
  • olika källor kan stödja varandra.
  • använda källkritiska begrepp.
Så här bedöms ditt svar
E C A
Du använder en av källorna för att dra en slutsats om hur det var att arbeta på Strumpan.

Du förklarar varför källan stödjer din slutsats.
Du använder två av källorna, var för sig, för att dra slutsatser om hur det var att arbeta på Strumpan.

Du förklarar med något källkritiskt argument varför källorna är användbara för att du ska kunna dra dina slutsatser.
Du låter två källor stödja varandra för att dra slutsatser om hur det var att arbeta på Strumpan.

Du förklarar med några källkritiska argument varför källorna är användbara för att du ska kunna dra dina slutsatser.

Svar

Förklaring


7. Välfärdssverige

Uppgift: Vilken konsekvens fick framväxten av välfärdssamhället för människor under 1950- och 60-talen? Kryssa för ett alternativ.

Miljöproblem som koldioxidutsläpp minskade.
Skatterna sänktes för alla som arbetade.
Arbetstiden sänktes från 48 till 42,5 timmar per vecka.
Genom Internet fick de flesta tillgång till mer information.

Svar

Förklaring


8. Den demokratiska utvecklingen i Sverige


Uppgift: Använd begreppen kontinuitet och förändring och beskriv hur och förklara varför den demokratiska situationen förändrats eller inte förändrats mellan de tre tidsperioderna.

Tänk på att:
  • du kan använda historiska exempel från följande områden: politiska reformer, utbildning, ideologi och människors värderingar.
Så här bedöms ditt svar
E C A
Du anger någon likhet eller skillnad mellan tidsperioderna, i fråga om något demokratiskt förhållande

Du visar att den demokratiska situationen förändrats eller varit kontinuerlig.
Du anger också en orsak till en likhet eller skillnad mellan tidsperioderna. Du underbygger ditt svar med hjälp av exempel från historien.

Du visar att den demokratiska situationen både förändrats och varit kontinuerlig.
Du anger också en orsak till en likhet och en orsak till en skillnad mellan tidsperioderna. Du underbygger ditt svar med hjälp av exempel från historien.

Du använder exempel från historien för att visa att den demokratiska situationen både förändrats och varit kontinuerlig

Svar

Förklaring


9. Ett historiskt begrepp

Uppgift: Varför har boken en sådan början? Kryssa för ett alternativ.

Det har den eftersom författaren ville:

skapa en gemensam svensk identitet hos eleverna.
ge en negativ förklaring till Sveriges historia.
lära eleverna hur man tänker källkritiskt om Sveriges historia.
ge ett internationellt perspektiv på svensk historia.

Svar

Förklaring


10. Vad kan vi säga om framtiden – med hjälp av historien


Uppgift: Programledaren frågar dig: ”Kan en högre arbetslöshet leda till att fler människor kommer att utvandra från Sverige i framtiden?”

  • Du svarar på programledarens fråga med ett resonemang där du visar att dina historiska exempel talar både för och emot en ökad utvandring i tider av arbetslöshet.
  • Ditt svar börjar med meningen ”Jag har två historiska exempel som visar att å ena sidan ....”

Tänk på att:
  • använda din kunskap om de båda historiska exemplen i ditt svar till programledaren.
  • hänvisa till de historiska perioderna.
  • orsaken till att man vill utvandra beror på hur det är i Sverige jämfört med hur det är i länder som man kan utvandra till.
Så här bedöms ditt svar
E C A
Hur du med hänvisning till en av tidsperioderna och nuet argumenterar för att utvandringen antingen kan öka eller minska. Hur du med hänvisning till båda tidsperioderna och nuet argumenterar för att utvandringen både kan komma att öka och minska. Hur du sätter in de båda tidsperioderna i sina historiska sammanhang.

Hur du hänvisar till dessa sammanhang och nuet i en argumentation för att utvandringen både kan komma att öka och minska.

Svar

Förklaring

Andra delprov och exempel