Det här kommer din lärare att kolla på när de rättar ditt prov. Bedömningsaspekterna gäller för just det här provet, men det är antagligen ungefär samma saker som kommer att bedömas även i andra engelskaprov som handlar om skrivning, eftersom de fortfarande bygger på samma kursplan.
När du har skrivit ditt brev så kan du använda dig av punkterna här nedanför för att själv bedöma ditt eget prov. Kanske kan du göra något bättre eller på ett annat sätt. Testa att ändra lite saker i texten, det är en riktigt bra övning.
Språkets omfång och bredd
När du skriver så tittar din lärare på om du använder ett rikt och varierat språk. Det betyder att du använder synonymer (alltså flera ord som betyder samma sak) för att inte texten ska kännas upprepande. Börja meningar på olika sätt. Använd olika uttryck. Tänk hur tjatigt det är när ett litet barn berättar något: och sen… och sen…. och sen….
Se till att variera både språk, användandet av ord och uppbyggnaden av meningar. För att kolla att du har gjort det så kan du läsa igenom din text när du känner dig klar. Går det att variera ännu mer?
Se mer om Målande språk på Schoolido
Språkets precision
Din lärare tittar på att du kan använda orden rätt. Det handlar alltså om rätt ord på rätt plats. Använd därför ord som du vet betydelsen av. När du använder rätt ord på rätt plats så blir din text lättare att förstå och roligare att läsa.
Se mer om Rätt ord på Schoolido
Textbindning
Din lärare kommer att titta på hur de olika delarna av texten hänger ihop med varandra. Tänk därför på när du skriver att alla delar skapar en helhet. De ska helt enkelt hänga ihop med varandra, det kallas för att det du skriver “har en röd tråd”. Läraren tittar också på att du använder rätt typ av ord för att binda ihop meningar. Här är det även interpunktion som vägs in. Använder du punkter och kommatecken på rätt platser? När du läser igenom texten på slutet så kan du fundera lite extra på om du kanske ska slänga in ett frågetecken eller ett kommatecken någonstans där du kanske har missat!
Se mer om att Binda ihop meningar på Schoolido
Se mer om Röd tråd på Schoolido
Flöde
Här kollar din lärare på att din text “flyter” fram. Texten ska liksom rinna fram, utan allt för många saker som stoppar upp. Om du läser din text högt (eller väldigt tyst såklart så att inte alla i klassen börjar stirra på dig) så hör du ganska så tydligt när textens flyt stannar av. Om det händer behöver du kanske kasta om en mening eller skriva om något.
Se mer om att skriva en Uppsats -steg för steg på Schoolido
Anpassning
Din lärare tittar på att du kan anpassa din text efter den som ska läsa den och att du har följt uppgiften. Tänk på det när du skriver, att det finns någon som ska läsa din text. I det här fallet är det ju Amanda och Josef på lägret. Använd ett språk som du tror passar till dem. Tänk också på att använda ord som passar för genren, i det här fallet är det ett brev du skriver. Då ska det finnas med en tydlig hälsningsfras och ett tydligt avslut.
Se mer om Genre på Schoolido
Strategier
Här handlar det egentligen mest om att du har tänkt igenom uppgiften noga och funderat fram ett sätt som är så bra som möjligt för att lösa uppgiften - det som kallas för att ha en strategi.